Historia napędu 4x4

Dziś SUV-y stanowią 1/4 sprzedaży samochodów w Europie. Jednak jeszcze trzy dekady temu napęd wszystkich kół stanowił raczej ewenement i zarezerwowany był dla samochodów stricte terenowych.

Firmą, która odmieniła oblicze napędu 4x4 było Mitsubishi. Przyjrzyjmy się osiągnięciom japońskiej firmy na tym polu.

Pierwsze Mitsubishi z napędem wszystkich kół pojawiło się w... 1936 roku. Był to prototyp o nazwie PX33. Powstały cztery działające egzemplarze. Projekt został zarzucony w 1937 roku, gdy nastawiony na zbrojenia rząd japoński zdecydował, że Mitsubishi ma zając się produkcją autobusów i samochodów ciężarowych.

Druga wojna światowa doprowadziła do upowszechnienia się napędu 4x4. To właśnie na zamówienie wojska Willys zbudował kultowego "jeepa", samochód, który stał się legendą, a zaraz po wojnie pojawił się w wersji cywilnej, dając początek całej marce samochodów.

Dostrzegając potencjał w amerykańskim pojeździe w 1953 roku Mitsubishi podpisało z Willysem-Overlandem umowę o wymianie technologii, a także produkcji i sprzedaży Jeepa CJ-3B. Umowa obowiązywała na rynku japońskim aż do 1998 roku.

Ambicje Mitsubishi sięgały jednak wyżej. W 1973 roku Japończycy zaprezentowali prototyp jednego z pierwszych SUV-ów, auto nosiło nazwę... Pajero. Na ciąg dalszy tej historii trzeba było jednak poczekać... sześć lat. W 1979 roku na salonie w Tokio pokazano kolejny prototyp o nazwie Pajero II, samochód miał łączyć duże możliwości w terenie z komfortem niemal takim, jakie oferują samochody osobowe.

Wersja produkcyjna Pajero debiutowała dopiero w 1982 roku. Samochód na początek trafił na rodzimy rynek japoński, oferowany był z krótkim rozstawem osi (długość nadwozia 387 cm), w wersji trzydrzwiowej i nadwoziem zamkniętym lub z otwieranym miękkim dachem.

Mitsubishi Pajero wyposażono w wiele nowatorskich na tamte czasy rozwiązań, jak niezależne przednie zawieszenie czy wspomaganie układu kierowniczego. Z biegiem lat samochód stopniowo modernizowano. Wprowadzono wysokoprężne silniki z doładowaniem, automatyczne przekładnie, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, niezależne zawieszenie z tyłu, czy wersję "długą" z nadwoziem pięciodrzwiowym.

Druga generacja Mitsubishi Pajero debiutowała na początku 1991 roku. Największą nowością był napęd wszystkich kół o nazwie Super Select 4WD. Był to napęd typu "full-time", a więc taki, w którym napęd wszystkich kół mógł być włączony podczas jazdy po asfalcie, a nie tylko na luźnej nawierzchni. Dodatkowo kierowca mógł zmieniać tryby pracy napędu podczas jazdy z prędkościami do 100 km/h, a nie tylko na postoju.

Nowością był również "Multi Mode ABS", którego charakterystyka pracy zmieniała się w zależności od włączonego trybu napędu 4x4, co poprawiało działanie systemu podczas jazdy w trudnym terenie.

W 1997 roku w Pajero prowadzono poduszki powietrzne, a także jeden z pierwszych na świecie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). Warto dodać, że technologia ta zyskała na popularności dopiero kilka lat temu...

Trzecia generacja Mitsubishi Pajero pojawiła się w 1999 roku. Model ten otrzymał samonośne nadwozie (poprzednie oparte były na ramie) oraz zaawansowaną automatyczną przekładnię INVECS II, a także system kontroli stabilności ASTC. System napędu został nieco zmodernizowany i otrzymał nazwę Super-Select 4WD II.

W 2006 roku zaprezentowano czwartą generację Pajero, która produkowana jest do dziś.

Mitsubishi Pajero to jednocześnie legenda rajdu Dakar. Model ten po raz pierwszy pojawił się na starcie tej wymagającej imprezy w 1983 roku, a już w trzecim starcie, w 1985 roku, Pajero okazało się zwycięzcą klasyfikacji generalnej! W sumie w latach 1985-2007 Pajero świętowało zwycięstwo w Dakarze aż 12-krotnie, złotymi głoskami zapisując się w historii tej imprezy.

Wykorzystując olbrzymie doświadczenie w produkowaniu samochodów z napędem 4x4 Mitsubishi poszerzyło ofertę modelową. Dziś napęd wszystkich kół posiadają m.in pickup L200, Outlander i niektóre wersje ASX-a.

Podejmij następny krok

Zapytaj o ofertę

Zrób pierwszy krok do swojego nowego Mitsubishi. Poznaj indywidualną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie.

Poznaj sposoby finansowania

Wybierz finansowanie idealnie dopasowane do Twoich możliwości. Odkryj elastyczne rozwiązania dla klientów indywidualnych i firm.

Skonfiguruj model

Wybierz model i poznaj wysokość raty leasingu.

Mitsubishi logo
Polityka prywatnościNota prawna

© 2024 Astara Poland. All rights reserved.
Powered by DATADISE