Od napędu aut rajdowych do S-AWC

Wśród wielu rozwiązań konstrukcyjnych, które stały się znakami rozpoznawczymi Mitsubishi, szczególne miejsce zajmuje system kontroli napędu na wszystkie koła S-AWC (Super-All Wheel Control).

Przede wszystkim jest tak dlatego, iż koncepcja tego rozwiązania miała swój początek w przepisach dotyczących sportu wyczynowego. Wkrótce ten napęd 4WD stał się potężną bronią technologiczną, umożliwiającą wygrywanie najtrudniejszych rajdów, począwszy od przełomowego modelu Galant VR4 i zwycięstwa w 38. Rajdzie Wielkiej Brytanii (Lombard RAC Rally) w listopadzie 1989 roku, poprzez legendarny model Lancer Evolution... aż po dzisiejsze wcielenie tej koncepcji w najnowszym seryjnym modelu Eclipse Cross, czy zaprezentowanym właśnie studium e-Evolution Concept.

Marka Mitsubishi szybko zdobyła renomę mocnego pretendenta do najwyższych laurów w sporcie motorowym. Już od pierwszej próby udziału w wyścigach w 1962 roku (podczas Grand Prix Makau, gdzie na starcie pojawił się mały model "500"), poprzez starty w niemal wszystkich dyscyplinach sportów motorowych, od rajdów (model Colt 1000F rajdzie Southern Cross Rally na terenie Australii czy Lancer 1600 GSR, który startował w rozgrywanym na bezdrożach Kenii słynnym Rajdzie Safari), aż po samochody biorące udział w wyścigach różnych formuł (włącznie z podwójnym zwycięstwem modelu Colt F2000 w Grand Prix Japonii w 1971 roku), Mitsubishi nieprzerwanie notuje kolejne ważne osiągnięcia w wyścigach i rajdach na przestrzeni wielu lat. Ich ukoronowaniem jest wyjątkowa seria 12 zwycięstw legendarnego terenowego modelu Pajero w rajdzie Dakar.

Na bazie tych osiągnięć i zdobytych doświadczeń marka Mitsubishi Motors postanowiła wrócić do rajdów na najwyższym poziomie, a więc w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). W poszukiwaniu możliwości zdobycia przewagi nad rywalami, japońscy konstruktorzy spojrzeli nieco inaczej na wyzwania sportowe, lecz w ramach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy...

Nowa koncepcja nie wzięła się znikąd, gdyż marka Mitsubishi już wcześniej próbowała startów w Grupie B, wystawiając wersję 4WD niezwykle mocnego modelu Starion Turbo Coupe. Niedługo potem, praktycznie z dnia na dzień, po serii tragicznych wypadków, zmieniono regulamin rajdów WRC. W konsekwencji tych zmian, z początkiem sezonu 1987, zespoły fabryczne rozpoczęły intensywne prace nad przygotowaniem samochodów do startów w Grupie A w nowym kształcie.

Wśród pretendentów był także zespół Mitsubishi Motors, który do udziału w rajdach WRC postanowił przygotować specjalną wersję zupełnie nowego modelu Galant - była to już szósta generacja tego modelu, która właśnie zdobyła tytuł "Samochodu Roku 1987" w ojczystej Japonii. Punktem wyjścia do opracowania nowego auta rajdowego stała się zatem wersja Mitsubishi Galant VR4 z napędem 4WD, z 240-konnym 2,0-lirowym silnikiem turbo pod maską (jednakże z pominięciem układu kierowniczego działającego na wszystkie 4 koła, w który wyposażony była seryjny model "Dynamic Four").

Nowa wyczynowa wersja otrzymała homologację do startów w Grupie A. Dysponując właśnie tym samochodem, fabryczny zespół Mitsubishi Ralliart Europe rozpoczął pełny program startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA w sezonie 1989 i zanotował trzy zwycięstwa w rajdach WRC: Szwed Mikael Ericsson wygrał 39. Rajd 1000 Jezior w Finlandii. Jednakże znacznie bardziej prestiżowe zwycięstwo przyszło trzy miesiące później - w listopadzie 1989 roku - kiedy to Fin Pentti Airikkala zostawił w pobitym polu całą koalicję przeciwników, wygrywając 38. Rajd Wielkiej Brytanii (Lombard RAC Rally). Trzecie zwycięstwo marka zanotowała w 1991, kiedy to Kenneth Eriksson stanął na najwyższym podium 40. Rajdu Szwecji. Mniej więcej w tym samym okresie Mitsubishi Galant VR4 odnosił ważne sukcesy w zupełnie innym klimacie i otoczeniu - w również należącym do cyklu WRC morderczym Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej - Bandama w sezonach 1990, 1991 i 1992.

Pierwszym był Galant (VR4), a najbardziej utytułowanym - Lancer (Evolution)

Rywalizacja w Grupie A stawała się coraz bardziej zażarta i poszczególni producenci zaczęli szukać sposobów zwiększenia osiągów i poprawy własności trakcyjnych, wprowadzając samochody nieco mniejsze, mające krótszy rozstaw osi. Tak właśnie narodził się Mitsubishi Lancer Evolution - legenda rajdów Grupy A, który szeroko wykorzystywał rozwiązania i doświadczenia, które zgromadzono, przygotowując wcześniejszy model Galant VR4.

Podobnie jak w przypadku poprzednich rajdówek spod znaku Lancera, Mitsubishi, konstruując model Lancer Evolution, także i tym razem wziął na warsztat wersję sedan seryjnego Lancera, wraz z homologowaną po wyprodukowaniu wymaganych 2,5 tysiąca sztuk wersją na potrzeby Grupy A. To miała być skuteczna broń w rywalizacji o najwyższe trofea w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, co przyniosło nadspodziewanie dobry efekt w postaci czterech tytułów Rajdowego Mistrza Świata Kierowców (w latach 1996, 1997, 1998 oraz 1999) oraz jednego tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów (w 1998 roku).

"Cudowne rozwiązanie" na potrzeby WRC staje się znakiem rozpoznawczym marki

Dzięki licznym sukcesom odnoszonym w rajdach cyklu WRC w barwach zespołu fabrycznego, modele Galant VR4, a następnie Lancer Evolution, stały się platformą do rozwijania różnych zaawansowanych rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych, które po gruntownym sprawdzeniu trafiały do seryjnych samochodów Mitsubishi.

Jednym z takich rozwiązań jest właśnie zaawansowany system napędu na cztery koła "Super-All Wheel Control", który szybko stał się jednym ze znaków rozpoznawczych marki.

W skrócie, rozwiązanie "super napędu na wszystkie koła" Super-All Wheel Control (znane także jako "S-AWC") jest raczej koncepcją ogólną, która może przybierać różne formy, będące różnymi interpretacjami tej samej zasady: bez względu na to z jakim samochodem mamy do czynienia, napęd musi dawać możliwość ścisłego kontrolowania momentu napędowego przekazywanego na każde z kół oraz kontrolowania wartości sił hamowania oddziaływujących na każde z kół - odbywa się to poprzez podział momentu pomiędzy koła przedniej i tylnej osi oraz koła lewej i prawej strony pojazdu.

Jutro zaś, saga opracowanego przez Mitsubishi napędu "Super-All Wheel Control", zapoczątkowana przed trzydziestu laty modelem Galant VR4, zapisze swój nowy rozdział, tym razem z zastosowaniem elektrycznych źródeł napędu, czego przedsmak mamy w postaci wykorzystującego trzy silniki elektryczne napędu 4WD w koncepcyjnym modelu e-Evolution Concept Triple-Motor 4WD, wyposażonym dodatkowo w "dwusilnikowy układ kontroli znoszenia" (Dual Motor Active Saw Control), wykorzystujący dwa silniki elektryczne...

Podejmij następny krok

Zapytaj o ofertę

Zrób pierwszy krok do swojego nowego Mitsubishi. Poznaj indywidualną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie.

Poznaj sposoby finansowania

Wybierz finansowanie idealnie dopasowane do Twoich możliwości. Odkryj elastyczne rozwiązania dla klientów indywidualnych i firm.

Skonfiguruj model

Wybierz model i poznaj wysokość raty leasingu.

Mitsubishi logo
Polityka prywatnościNota prawna

© 2024 Astara Poland. All rights reserved.
Powered by DATADISE