Sportowa historia Mitsubishi

Mitsubishi to marka, która na trwałe zapisała się w historii sportów motorowych. Samochody Mitsubishi święciły tryumfy zarówno na trasach najtrudniejszych rajdów terenowych, jak również na odcinkach specjalnych rajdowych mistrzostw świata.

Sportowa historia Mitsubishi zaczęła się w 1962 roku. Pierwszy produkowany na masową skalę samochód osobowy Mitsubishi zaczęła się w 1962 roku. Pierwszy produkowany na masową skalę samochód osobowy Mitsubishi - model 500 - pojawił się na torze wyścigowym podczas Grand Prix Makau w 1962 roku. Co ciekawe, sukcesy przyszły od razu - cztery egzemplarze zdobyły pierwsze cztery miejsca w klasie do 750 cm3.

Następca modelu 500, Colt 600 podążył śladami 500-ki, plasując się na 1., 2. i 3. miejscu w klasie do 600 cm3 podczas Grand Prix Malezji w 1963 roku.

Jednak największe sukcesy w sportach motorowych święciły inne modele Mitsubishi. W 1982 roku na rynku pojawiło się terenowe Mitsubishi Pajero. Już rok później samochód wystartował w rajdzie Dakar. Do mety dotarły dwie załogi, zajmując siódmą i jedenastą pozycję. To było zbieranie doświadczeń, które zaprezentowało bardzo szybko - już w trzecim starcie, w 1985 roku, Mitsubishi po raz pierwszy zwyciężyło w klasyfikacji generalnej i to od razu zajmując dwa pierwsze miejsca na podium!) - model 500 - pojawił się na torze wyścigowym podczas Grand Prix Makau w 1962 roku. Co ciekawe, sukcesy przyszły od razu - cztery egzemplarze zdobyły pierwsze cztery miejsca w klasie do 750 cm3.

Następca modelu 500, Colt 600 podążył śladami 500-ki, plasując się na 1., 2. i 3. miejscu w klasie do 600 cm3 podczas Grand Prix Malezji w 1963 roku.

Jednak największe sukcesy w sportach motorowych święciły inne modele Mitsubishi. W 1982 roku na rynku pojawiło się terenowe Mitsubishi Pajero. Już rok później samochód wystartował w rajdzie Dakar. Do mety dotarły dwie załogi, zajmując siódmą i jedenastą pozycję. To było zbieranie doświadczeń, które zaprezentowało bardzo szybko - już w trzecim starcie, w 1985 roku, Mitsubishi po raz pierwszy zwyciężyło w klasyfikacji generalnej i to od razu zajmując dwa pierwsze miejsca na podium!

Na kolejny tryumf załogi startujące Mitsubishi Pajero musiały poczekać do 1992 roku. Na najdłuższej w historii trasie rajdu, która wiodła z Paryża aż do Kapsztadu w RPA zwyciężył Hubert Auriol. Rok później kolejne zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Dakaru dołożył Bruno Saby.

W 1997 roku po raz pierwszy dla Mitsubishi Dakar wygrał kierowca japoński - Kenjiro Shinozuka, rok później znów Pajero dojechało jako pierwsze, a prowadził je Jean-Pierre Fontenay.

W 2001 roku, po raz pierwszy i ostatni w Dakarze tryumfowała kobieta - jadąca Pajero Jutta Kleinschmidt.

Dakar 2002 dla Mitsubishi okazał się wyjątkowy. Cztery pierwsze miejsca zajęły fabryczne załogi Mitsubishi, a cztery kolejne - zespoły prywatne jadące Pajero! Również rok później całe podium przypadło załogom Pajero, a w roku 2004 Mitsubishi zajęło miejsce pierwsze i drugie. Podobna sytuacja miała miejsce w roku 2005.

Zespół Mitsubishi tryumfował również w 2006 i 2007 roku. W sumie w latach 1985-2007 Pajero zwyciężyło w rajdzie Dakar aż 12-krotnie! Żaden inny producent nie może pochwalić się takim wynikiem.

Wobec takiej dominacji w rajdach terenowych nieco w cieniu znajdowały się rajdy WRC, jednak i tej kategorii Mitsubishi ma się czym pochwalić.

Rajdowa przygoda Mitsubishi rozpoczęła się w 1989 roku od wystawienia modelu Galant VR-4, którym nawet dwukrotnie Japończycy zdobywali 3. miejsce w klasyfikacji zespołowej na koniec sezonu.

Na lata 1996-1999 przypadła era dominacji Tommi Makinena, który czterokrotnie z rzędu zostawał mistrzem świata WRC, za każdym razem używając kolejnej ewolucji Mitsubishi Lancera (od III do VI). Ta dominacja nie do końca przełożyła się na sukcesy zespołowe, tylko w 1998 roku Mitsubishi zapisało na swoim koncie tytuł mistrza świata producentów, jednak przez wiele lat zespół kończył rywalizację w ścisłej czołówce.

Lancery Evo przez wiele lat były samochodami bardzo chętnie wybieranymi przez kierowców prywatnych, którzy dysponując mniejszymi budżetami, sięgali po samochody zbudowane wg specyfikacji grupy N (auta zbliżone do seryjnych). W ten sposób Mitsubishi zapisało się nie tylko w historii rajdowych mistrzostw świata, ale i wielu mistrzostw krajowych, gdzie kierowcy Lancerów często sięgali po najwyższe laury.

Podejmij następny krok

Zapytaj o ofertę

Zrób pierwszy krok do swojego nowego Mitsubishi. Poznaj indywidualną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie.

Poznaj sposoby finansowania

Wybierz finansowanie idealnie dopasowane do Twoich możliwości. Odkryj elastyczne rozwiązania dla klientów indywidualnych i firm.

Skonfiguruj model

Wybierz model i poznaj wysokość raty leasingu.

Mitsubishi logo
Polityka prywatnościNota prawna

© 2024 Astara Poland. All rights reserved.
Powered by DATADISE